Black Friday har sin oprindelse i USA og udtrykket “Black Friday” blev første gang brugt i slutningen af det 19. århundrede til at beskrive dagen efter Thanksgiving. På denne dag tilbød detailhandlerne store rabatter på populære varer i et forsøg på at tiltrække forbrugerne. Med tiden blev Black Friday i stigende grad forbundet med forbrugerisme og materialisme, og der gik ikke lang tid, før resten af verden begyndte at lægge mærke til det. I de seneste år er Black Friday blevet en af årets største shoppingdage i Danmark. På denne dag tilbyder detailhandlerne massive rabatter på en lang række produkter, og kunderne strømmer til butikkerne i massevis. Mens nogle måske vil hævde, at Black Friday er et kynisk markedsføringstrick, er der ingen tvivl om, at det er en vigtig dag for både detailhandlere og forbrugere. Især de forbrugere, som har fundet ud af at udnytte de mange Black Friday tilbud, til at købe julegaverne til deres familie og venner.
Black Friday giver flere penge til julegaver
Når Black Friday skydes i gang i slutningen af november, så ser mange det som en oplagt mulighed, for at købe julegaverne til deres familie, venner og bekendte. Det er godt set, for på Black Friday er tilbuddene ofte så gode, at det gør familier med små budgetter i stand til at få mere ud af deres penge, da de kan købe flere eller større julegaver, eller måske endda begge dele. Det gør dagen ekstra populær blandt dem, som ikke har så mange penge at købe julegaver for, ligesom andre også kan få mere for deres penge, når de skal ud at købe deres julegaver, selvom de egentlig har råd til dem, uden at det behøver at være på tilbud.
Black Friday er win/win
Nogle vil påstå at Black Friday kun er til gavn for forhandlerne og dermed aktionærerne i de forskellige butikskæder, og selvom det er korrekt i nogle tilfælde, så betyder det ikke at der ikke er fordele for forbrugerne. Det at man kan få råd til bedre og flere julegaver til dem man holder af, vil mange familier med små budgetter mene, er en rigtig stor for del for dem. Uanset hvordan man vender og drejer det og hvad ens holdning er til forbrug, så er der faktisk mange forbrugere som elsker dagen, ikke fordi at de elsker at bruge penge, men fordi at de få penge de har til rådighed, rækker meget længere på Black Friday.